A tervezet alapján a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők számára is elérhetővé válna a C és CE kategóriás vezetői engedély megszerzése. A módosítás célja a tehergépkocsi- és pótkocsi-vezetői képzések hatékonyabbá tétele, a szakemberhiány enyhítése a fuvarozási ágazatban, valamint a mobilitás növelése.
Jelenleg a C és CE kategóriás jogosítvány megszerzéséhez először C1 kategóriás jogosítványt kell szerezni, ami csak C kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők számára elérhető. A javaslat alapján ez a feltétel megszűnne, és a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők közvetlenül is jelentkezhetnének C és CE kategóriás vezetői tanfolyamra.
A tervezet további elemei között szerepel a moduláris képzések bevezetése, a vizsgaidőszakok lerövidítése, valamint a vezetői tanfolyamok díjainak felülvizsgálata.
Az ÉKM a jogszabálytervezetet április 29-ig nyilvános konzultációra bocsátotta. A minisztérium célja, hogy a beérkezett észrevételek alapján véglegesítse a módosításokat, és még az idén benyújtsa a javaslatot a Parlamentnek.
A javasolt változások várhatóan jelentősen befolyásolják a tehergépkocsi- és pótkocsi-vezetői képzések piaci szereplőit. A szakértők úgy vélik, hogy a módosítások következtében a képzések száma jelentősen megnőhet, ami élénkítheti a versenyt a piacon.
A javaslat fogadtatása vegyes. A fuvarozási ágazatban örömmel fogadták a változtatásokat, remélve, hogy enyhíti a szakemberhiányt. A közlekedésbiztonsági szakértők aggódnak a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők tehergépkocsi- és pótkocsi-vezetői képességei miatt.
Az ÉKM a jogszabálytervezet véglegesítése során figyelembe fogja venni a beérkezett észrevételeket, és törekszik a közlekedésbiztonság maximális figyelembevételére.