BelföldHírek

Adunk-e még borravalót? Változó trendek a fiatalok körében

Továbbra is népszerű a borravaló intézménye Magyarországon, bár a fiatalabbak már jobban meggondolják, mennyivel adjanak többet a szolgáltatásokért - ismerteti felmérése alapján a Hellopay fizetési rendszereket üzemeltető társaság az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében.

A vizsgálat szerint a megkérdezettek háromnegyede jár valamilyen rendszerességgel olyan helyekre, ahol szokás borravalót adni, főképp a fiatal felnőttek és a magasabb jövedelműek. Mindössze 13 százalék utasítja vissza ezt a szokást, ugyanakkor a megkérdezettek negyede szívesen ad többet, 20 százalékuk hagyománynak tekinti, 10 százalékuk pedig a hangulata alapján dönt. A szolgáltatás minőségétől további 30 százalék teszi függővé a borravalót – derült ki a felmérésből.

A közlemény szerint a borravaló adását egyértelműen a szolgáltatással való elégedettség motiválja Magyarországon. Abban az esetben, ha nem számolnak fel szervizdíjat, a többség 5-10 százalékos összegű borravalót ad, szervizdíj mellett pedig átlagosan 6 százalékot.

A bankkártya a borravaló-fizetésben már megelőzte a készpénzt, utóbbi az ország keleti részében népszerűbb. A mobiltelefonos fizetés a fiatal felnőttek körében terjedt el leginkább – tették hozzá.

Az online felmérés márciusban készült 1000 fős mintán, a 18 és 65 éves magyarországi internetezők körében. A megkérdezettek közössége nem, életkor, iskolai végzettség, településtípus és régió szerint reprezentatív.

Miért fontos a borravaló?

A borravaló adásának pszichológiája gyakran a hála és az elégedettség kifejezésével társul. Az emberek gyakran úgy érzik, hogy azáltal, hogy borravalót adnak, kifejezik hálájukat a kapott szolgáltatásért és támogatást nyújtanak azoknak, akik munkájukkal hozzájárulnak a mindennapjaikhoz.

Egy másik fontos pszichológiai tényező az is, hogy a borravalóadás általában az emberek közötti kapcsolatépítés eszköze is lehet. Az, hogy valaki jól bánik azokkal, akiknek szolgáltatást nyújt, segíthet abban, hogy ezek az emberek újra és újra visszatérjenek, és egy erősebb ügyfél-szolgáltató kapcsolat alakuljon ki.

Mikor érdemes borravalót adni?

Borravalót adni egy részben szubjektív döntés, melyet számos tényező befolyásolhat. Például az, hogy mennyire volt elégedett valaki a kapott szolgáltatással, milyen az adott szolgáltatás ára és az adott körülmények is mind szerepet játszhatnak.

Általánosságban elmondható, hogy olyan helyzetekben, ahol valaki személyes figyelmet és kiváló szolgáltatást kapott, ajánlott borravalót adni. Például egy étteremben vagy bármilyen szállítási szolgáltatás után. Az is igaz, hogy szívesebben adunk borravalót, ha „hozzánk érkezik a szolgáltatás”, és nem mi megyünk érte – például a postásnak szívesen adunk borravalót, de ha nekünk kell bemenni a levélért/utalványért a postára, ott már kevésbé jattolunk.

Mennyit adjunk borravalóként?

A borravaló összegének meghatározása összetett kérdés, sok tényezőtől függ, de általánosságban elmondható, hogy a jatt általában egy bizonyos százaléka a számla végösszegének, gyakran 10-20%.

Azonban fontos megjegyezni, hogy a borravalóadásnak nincs szigorú szabálya, és az összeg ténylegesen az adott helyzettől és az egyén preferenciáitól függ. Ha valaki kivételesen jó szolgáltatást kapott, akkor akár többet is adhat, míg ha valami nem volt megfelelő, az is indokolhatja a kisebb borravalót vagy annak elhagyását.

Hogyan reagálsz erre?

Válasz küldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kapcsolódó cikkek

További posztok betöltése Betöltés...Nincs több megjeleníthető poszt.